LÄNK
HÄR är länken till Isabella Ryrå Landgrens inlägg om Youtube sammanfattning.

MIN REVIEW

Jag tycker ditt sammanfattande inlägg om YouTube är bra och väl sammanfattad. Det är kul för mig som läsare att du tar upp exempel på människor som fått sina karriärer via youtube och att du också tar upp youtube i ett marknadsföringsperspektiv. Du har pålitliga och bra källor och det är viktigt tycker jag. Det jag saknar lite är att gå lite mer djupgående in sammanfattningen och kanske skriva lite mer kring det, eftersom det känns lite kort. Dock är det ju så att en sammafattning skall vara kort, men jag hade velat ha lite mer fakta och lite personliga åsikter hade också varit kul att läsa om.

Jag ställer mig frågan lite djupare kring vad är egentligen YouTube, mer än musik och videoklipp. Det har jag nog aldrig riktigt tagit reda på. Men att beskriva youtube är ingen enkelt uppgift, jag vet inte ens om det är möjligt.

Youtube är en mängd saker, ett kommersiellt företag, ett tidsfördriv, en plats för skivbolag eller amatörer för att sprida sin musik, en diskussionsplats, ett arkiv och mycket mer. När man tittar på en video, dyker sedan flera andra upp på högersidan vilket gör att det blir ett evigt tittande, och man kan gå från video, till nästa, nästa och nästa. (Eva Georgii-Hemming och Victor Kvarnhall, 2011)

Men också kan man fortfarande reflektera kring vad det egentligen är. Youtube är ett inbjudande ting av bilder, ljud, skift, allt sammankopplat i ett nätverk av videor som binds samman på ett sätt som är näst intill omöjligt att förstå. Jag frågar mig själv vad har egentligen Justin Bieber och svenske komikern Johan Glans gemensamt? Jo, dem har youtube gemensamt. De har en koppling via att dem båda syns via detta nätverk på olika vis. 

Youtube har varit aktivt i ca. 8 år och tanken som skaparna hade från första början var att skapa ett gränssnitt där användaren enkelt kunde ladda upp och publicera egna videor som sedan kunde visas i ett så kallat "streamat" format. Även om YouTube tidigt blev populärt, gick företaget inte med vinst förrän Google köpte upp det i oktober 2006 (Dijck 2009).  Sedan dess har populariteten fortsatt att växa, och YouTube är i nuläget rankad som den tredje mest besökta webbplatsen i världen.

Ja, Youtube är mycket. Det kan till och med vara omöjligt att förklara dess funktion och syfte, men att youtube är mycket är lättförklarligt och sant. Jag anser att det är så och det står jag fast vid. Jag kan nu fastställa för mig själv att jag har en tydligare bild av youtube än vad jag hade tidigare och det är en ny rolig kunskap att ha med sig.

KÄLLHÄNVISNING

Hemming Eva-Georgii och Kvarnhall Victor (2011) Youtube som musikalisk erfarenhet
Tillgänglig: <http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:325381/FULLTEXT01.pdf> [Elektronisk]
Örebro universitetet. Studentlitteratur
(Hämtad: 2013-12-13)

 

Kommentera

Publiceras ej