Här kommer jag publicera mina avsnitt i min egna podcast som kommer att handla om ett socialt medie vid namn Instagram.

Detta är den andra delen av mina 3 tjänster(blogg,podcast och instagram) som jag kommer att arbeta med under kursens gång.
 
Avsnitt 1:
Soundcloud:

Avsnitt 2: 
Podbean: Hur fungerar Instagram?
Soundcloud: 

Tillvägagångsätt.

Mina podcasts är gjorda med min Acer dator och jag har gått tillväga genom att först skriva ner mitt valda ämne och vad jag skall prata om för att på så sätt underlätta inspelningen genom att vara välförberedd och på så sätt slippa omtagningar. Jag har använt en inbyggd mikrofon som finns i min iPhone, som heter "Röstmemo" och som faktiskt ger en ganska bra kvalité. Jag har använt ett så kallat "puff" skydd för att hålla bort oönskade blåsljud och skarpa s-ljud. 


Jag har sedan redigerat mina podcast avsnitt i ett program som heter Audacity som är ett gratis nedlaggningprogram som klipper podcast. Tills sist har jag publicerat mina avsnitt på Podbean och på Soundcloud där man kan trycka "follow" för att följa mina podcasts.

Material texter

Avsnitt 1
Vad är instagram?

Välkomna till mitt första podcast avsnitt kring instagram.
Idag skall jag ta upp begreppet:
Vad är instagram?
Jo, Instagram är då en gratis fotodelningsapp och ett socialt nätverk som från första början bara vart tillgängligt för iphone smartphones men som idag har utvecklats och nu också fungerar för bla. android, windows phone och surfplattor som bla. Ipad.

Instagram används framförallt av unga människor och det görs vanligtvis genom deras smartphones, på senare tid har också äldre börjat lära sig hur Instagram fungerar och många använder det som en slags dagbok där man publicerar bilder istället för text och det är en av de faktorer som har gjort att Instagram blivit så populärt idag. Med ett simpelt klick så kan vem som helst publicera sin valda bild på flera sociala nätverk via Instagram och dessutom göra bilderna snyggare och roligare via olika foto-effekter som finns tillgängliga helt gratis, detta förhöjer effekten och upplevelsen av ditt tagna foto. (Alexander Edblom, 2012)

Instagram går även ut på att följa vänners vardag genom att followa dom och på så sätt följer dem dig tillbaka. Instagram är egentligen inget komplicerat eller invecklat, det är bara en simpel app som har blivit oerhört framgångsrik.

Instagram vart något eget tills förra året, år 2012 då Facebook köpte upp hela Instagram för cirka en miljard dollar, vilket gjorde att många användare blev oroliga kring att Instagram skulle förändras och det gjorde det på sätt och vis. En del funktioner är borttagna då Facebook endast ville ha sig själva som delningsfunktion och valde då bort bland annat att man tidigare kunde publicera sin bild på Twitter via Instragram. (Grafix Studio, 2013)

I nu läget har instagram över 100 000 miljoner användare och denna trend har blivit så stor att företag har hoppat på trenden, vilket är väldigt positivt för istället för att skriva allt i text och länkar så kan man nu följa företag via fotografier och på så sätt kan företagen göra reklam och stärka sitt varumärke. Men det är något vi kommer gå in djupare på i avsnitt 3.

Nu när vi fått grepp om vad instagram faktiskt är så skall vi i avsnitt 2 gå igenom hur man använder denna super populära applikation som jag personligen använder flera gånger om dagen. Hoppas ni gillar mitt första podcast avsnitt, vi hörs snart igen och då i avsnitt 2. Hejdå!

Avsnitt 2
Hur fungerar Instagram?

Igår gick vi igenom vad instagram faktiskt är för något och för att använda instagram behöver man självklart veta hur det fungerar och hur man använder det. Det finns några viktiga begrepp som är bra att veta vid användning av instagram som jag i dagens avsnitt skall ta upp.

Hur fungerar Instagram? Så här är det, Instagram fungerar som en fotodelningsapp där du som användare skapar ett konto, skaffar en profil och på så sätt publicerar dina tagna moments, eller också kallat stunder som du vill föreviga genom att fota. Precis som Twitter så kan alla "följa" alla och det sker även i Instagram och det är lite det som är syftet med applikatioen. Att följa sina vänners inlägg och på så sätt "gilla" samt "kommentera" dem. Man kan också följa sina idoler och liknande då många kändisar, artister och andra offentliga personer flitigt använder instagram som en del av deras vardag. Ofta använder dem instagram för att kommunicera med fans och följare. (Fredrik Wass, 2012).

Gränssnittet till Instagram är extremt enkelt, det är så simpelt att man lär sig det direkt. Du tar ett foto, väljer ditt fotofilter och sedan väljer du vart du vill publicera ditt foto. Instagram består utav 4 olika komponenter, Feed – Popular – Share och News. Men också Home, som är din profil, där du ser dina publicerade bilder, samt hur många du följer och hur många som följer dig. Det stora syftet i applikationen är komponenten Share och det är där du tar ditt foto, lägger till filter och delar med dig. När vi ändå pratar om denna komponent, så har du cirka 15 filter att välja emellan när du skall välja till din tagna bild, det är som sagt oftaste en smaksak gällande bilderna men om man kan sin sak så vet man vilket filter som förmedla en viss känsla till bilden. Komponenten Popular visar en rad slumpmässiga bilder som blivit utlagda och som har blivit populära baserat på antalet kommentarer och likes. I news hittar du de senaste nytt gällande meddelanden, nya följare eller kommentarer på bilder m.m (Grafix Studio, 2013)

Instagram har växt på bara 2 år och har gått från 0 användare till över 100 miljoner användare i dagens läge. Som jag nämnde i avsnittet igår så växer instagram fortfarande och den växer i alla åldrar, men som tidigare är det en allmän uppgfattning att det särkilt är unga användare i åldrarna 12-17år som omfamnat instagram mest, dock finns det inga tydliga eller officiella uppgifter kring det. Man kan säga att det finns två sorters med användare på Instagram, dels de som redan har en plattform på andra kanaler och dels de som är duktiga på att fotografera och vill dela bra bilder.

Nu när vi känner oss relativt säkra kring hur instagram fungerar och vad det används till kan vi gå vidare till det ämnet som framförallt gjort att jag valt att använda instagram som en tjänst.
Hur man via sociala medier som bla. Instagram kan stärka sitt personliga varumärke.
Detta kommer jag att prata om i avsnitt 3, men tills dess. Ha en fantastisk fortsatt dag!

Källhänvisning

Avsnitt 1

Edblom Alexander (2012) Vad är instagram?
Tillgänglig: <http://alexseo.se/vad-ar-instagram/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-03)
 
Grafix Studio (2013) Instagram- bra för PR & marknadsföring?
 
Avsnitt 2

Grafix Studio (2013) Instagram- bra för PR & marknadsföring?
Tillgänglig: <http://www.grafixstudio.se/marknadsforing/instagram-bra-for-pr-marknadsforing/>[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-04)

Wass Fredrik (2012) Så fungerar instagram
Tillgänglig: <http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.473214/sa-fungerar-instagram> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-04)
 

1 kommentarer

Therese

05 Dec 2013 16:19

Kanske skulle vara intressant att titta på lite trender på instagram? Vad finns det för trender? Och hur påverkar trenderna hur mediet används, både av privatpersoner och företag. Bara en tanke som kan bli en intressant vinkel. :)

Kommentera

Publiceras ej