Här kommer jag publicera mina avsnitt i min egna podcast som kommer att handla om ett socialt medie vid namn Instagram

Detta är den andra delen av mina 3 tjänster(blogg,podcast och instagram) som jag kommer att arbeta med under kursens gång.
 
 
Avsnitt 4: 
Podbean: Trender inom Instagram  
Soundcloud:

Avsnitt 5: 
Podbean: Tjänstesammanfattning  
Soundcloud:
 
Tillvägagångsätt.
Mina podcasts är gjorda med min Acer dator och jag har gått tillväga genom att först skriva ner mitt valda ämne och vad jag skall prata om för att på så sätt underlätta inspelningen genom att vara välförberedd och på så sätt slippa omtagningar. Jag har använt en inbyggd mikrofon som finns i min iPhone, som heter "Röstmemo" och som faktiskt ger en ganska bra kvalité. Jag har använt ett så kallat "puff" skydd för att hålla bort oönskade blåsljud och skarpa s-ljud. 


Jag har sedan redigerat mina podcast avsnitt i ett program som heter Audacity som är ett gratis nedlaggningprogram som klipper podcast. Tills sist har jag publicerat mina avsnitt på Podbean och på Soundcloud där man kan trycka "follow" för att följa mina podcasts.

Material texter

Avsnitt 4
Trender på instagram

I detta avsnittet tänkte jag ta upp begreppet Trend. En trend är något som man har en tendens till att följa, vanligtvis handlar det om trender inom mode. När något nytt skapas i modeväg, som tex. Att man börjar klä sig i jeans på jeans, så skapas en trend som får människor att börjar följa det och sedan klä sig likadant. Detsamma gäller inom trender via sociala medier, fast på ett annat typ av sätt. Trender kan också förklaras som en förändring och händelsekedja.

Som privat personer är en trend på instagram att ständigt uppdatera sina konton med bilder. Något som har blivit en trend är att publicera bilder på sitt hem och på ny inköpta saker, detta hör ihop lite med att blogga, då många som använder sig utav bloggning inom mode exempelvis att man ofta publicerar inlägg kring nyinköpta saker, heminredning, vad dem vill ha och vad dem skall köpa. Ibland påstår det sig att många trender görs för att det skall verka mycket bättre än vad det faktiskt är, men det är en annan historia.
 

När det gäller företagen så är flera av de regler som funnits tidigare för reklam borta och fungerar inte som förr och det är en utmaning för många marknadschefer och marknadsavdelningar. Idag är marknadsföring kommunikation, det räcker inte med envägskampanjer på köpta reklamplatser. Man hoppas på att sociala medier blir mer naturligt i fler företag, dessutom hoppas jag personligen på att sociala medier skall användas mer för kundservice och för mer personlig kommunikation.

Jag tror att trend kommer att bli mer källkritisk. Det kommer att dyka pp fler skandaler där osanna rykten/bilder/nyheter sprids via Facebook och Instagram och folk kommer bli mer skeptiska och källkritiska. När det gäller företagen så kommer dem bli mer självsäkra ooch dem kommer sluta dalta med kunder som klagar på felaktiga grunder. Leigert Lena(2013)

Det sägs att 2013 är året då sociala medier slutar vara hype och blir verklighet. Vi börjar att sluta att prata om sociala medier utan börjar göra social marknadskommunikation. Företagen börjar skapa innehåll och relevans bortanför reklamtänkandet. Vi blir bättre på att mäta ROI men inte för att bevisa dess förträfflighet utan för att låta det vara en del av företagets nyckeltal.

Sociala medier kommer ervövra när det gäller trender. Jag tror också att de sociala medierna kommer öka ytterliggare och bla. Instagram kommer få sig ett rejält lyft. Fler företag kommer satsa på denna plattform för kommande kampanjer och inte nog med det kommer även den digitala annonseringen att öka och bli mycket bättre än idag, bli bättre riktad och mer inspirerande.
Ehrnfelt Plengier Sebastian (2013)

Trender är något som jag kommer att fördjupa mig i mer via textform, då jag tycker det är intressant att spåna vidare på den aspekten. I nästa avsnitt som är avsnitt 5 så kommer jag att göra en tjänstesammanfattning av denna veckans tjänst som jag använt, som i detta fall är Podcast till Instagram. Men till dess, vi hörs. Hejdå!

Avsnitt 5
Tjänstesammanfattning

Denna veckan har jag arbetat med tjänsten Podcast. Jag har kopplat ihop min podcasts med min tredje tjänst i denna kurs som är Instagram. Vi har i veckans avsnitt gått igenom:

Vad instagram är? Hur instagram fungerar? Instagram i ett marknadsförings perspektiv och Trender inom instagram.

Förra veckan skrev jag min tjänstesammanfattning med tidigare använda källor som jag haft under veckan i mitt skrivande om podcast, jag skrev aldrig utförligt kring vad jag gjort och hur jag gått tillväga utan jag ville lägga större fokus kring en sammanfattning av tjänsten. I detta avsnitt kommer jag gå igenom lite kort fakta om instagram.

Instagram är en gratis fotodelningsapp som används för att publicera dagliga sysslor i bildform istället för i textform. Likadant gäller det för Företagen som på senare tid börjat använda instagram som marknadsförings verktyg, för att inspirera och kommunicera med sina kunder på ett mer personligsätt. Instagram används dagligen och har över 100 miljoner användare i nu läget och tillhör faktiskt sedan år 2012 Facebook.

Detta sociala medie är vad jag tycker något ultimat och enormt. Det är i ständigt utveckling och blir bara större och större för varje dag som går. Till en början vart det endast unga människor som använde sig av instagram men på senare tid har det ökat med äldre människor som också lärt sig och börjar använda instagram som en social och daglig applikation.

Jag kommer att fokusera på Pr och marknadsföring nästa vecka, via min tredje tjänst som är Instagram. Hur kan man stärka sitt personliga varumärke via sociala medier som bla. Instagram?
Hur når man ut till sina kunder på ett personligt sätt? Sker en ökad försäljning via instagram för företagen? Vad tycker kunderna om företagen användning av Instagram?

Hoppas ni haft en god lyssning på mitt sista podcast avsnitt denna veckan och att ni fått fler erfarenheter kring instagram, dess användning, trender och marknadsföring. Nästa vecka kommer jag finnas tillgänglig på Instagram där jag kommer publicera material och fördjupa mig i marknadsföring. Vi hörs snart igen!

Källhänvisning

Avsnitt 4

Ehrnfelt Plengier Sebastian (2013) Trender inom sociala medier
Tillgänglig: <http://www.revue.se/2013/09/18/trender-inom-sociala-medier-2014/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-05)

Leigert Lena(2013) 25 svenska experter spår trender inom sociala medier 2013
 

2 kommentarer

Therese Andersson

19 Dec 2013 11:44

Hej!
En sak som man kan fundera på är om man verkligen skriver ut den text som man pratar om i sin podcast. En podcast är ju något som man vill ladda ner och lyssna på istället för att läsa.

Evelina Walter

01 Jan 2014 16:45

Hej! Har skrivit ut precis det jag sagt i min podcast i textform för att tydliggöra ifall att det fanns fall där jag inte vart tydlig i mitt tal i min podcast. Så det är endast därför texten ligger med, för att visa på att källor och dylikt används i min podcast.

Kommentera

Publiceras ej