Tjänstesammanfattning 
Bloggning

En blogg är en avkortning av de engelska "webblogg". Man kan också förklara det som en webbdagbok som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar där inläggen är ordnade så att det senaste inlägget hamnar högst upp. (Wikipedia, 2013). Tjänsten Technorati har sedan år 2003 följt utvecklingen kring bloggar och i mars år 2007 gjordes en uppskattning om att omkring 120 000 bloggar skapades dagligen i världen. Två år senare, i april år 2009 startades cirka 190 000 bloggar varje dag. Man ser en tydlig ökning, då det blir allt mer vanligt med bloggar. (Wikipedia, 2013)

Att blogga är när man skriver i sin blogg, de vill säga när man väljer att uppdatera den. Det är den aktiviteten som gör dig till en av alla bloggare i världen. Det vanligaste man skriver i sin blogg är om sig själv och om saker man gör. Men man kan också blogga om politik, foto, musik eller mode, listan på olika bloggämnen är stor och det finns bloggar inom de flesta ämnen nu för tiden.(Optimeringsguiden, 2012).

Det första man måste göra när man vill skapa en blogg och börja använda sig av "bloggning" är att skapa ett konto hos den bloggtjänst som man vill använda sig utav. Det finns flertal olika bloggverktyg, bla. Wordpress, Blogspot och Blogg.se. Det finns en del olika gratistjänster som erbjuder bra utbud för att starta en blogg. Att hitta en tjänst som passar ens tycke är inte speciellt svårt då det mest handlar om att hitta en tjänst som passar just dig, har ett gränssnitt som fungerar för dig och har de funktioner som du som bloggare vill kunna använda i ditt bloggande. (Anna Jonströmer, 2006).

För att börja skriva i sin blogg behövs det att man är kreativ och att man kan strukturera upp sina blogginlägg. Planering är en viktig faktor och som spelar stor roll i bloggandet vilket betyder att man måste planera och brainstorma innan man bara skriver. För att lyckas med sina blogginlägg gäller det att man ständigt engagerar sig själv och sina läsare, försök att alltid ha minst 1 bild i varje inlägg för att läsaren inte skall tröttna på att bara läsa text, tänk också på att använda länkar som dina läsare kan klicka sig vidare på, ju fler alternativ du har i ditt inlägg desto längre stannar dem på din blogg och desto oftare vill dem läsa den. (Tommy K Johansson, 2010).

För att få besökare till sin blogg är det viktigt att vara aktiv, kreativ och ha ett marknadsföringstänk. Jag tänkte redogöra 5 olika tips som hjälper dig och din blogg att få fler besökare. 
-Uppdatera ofta
-Håll koll på statistiken
-Länkar till äldre inlägg
-Listor över inlägg 
-Underskatta inte siffrans värde
(Tommy K Johansson, 2010)

Att blogga i marknadsföringsperspektiv fungerar ungefär på samma vis. Du själv är ditt varumärke i det fallet då du driver en egen blogg och vill marknadsföra dig utåt för att exempelvis få fler läsare. För konsumenter och läsare är ett varumärke främst en informationsbärare som säger något om en slags produkt eller varan det står bakom. Genom upprepad reklam via media, rekommendationer från andra användare, kan konsumenterna och läsarna skapa sig en egen bild av varumärket. Likadant som när en konsument använder sin kännedom om en produkt vid eventuellt köp så fungerar det likadant när en läsare på grund av kännedom vill läsa din blogg som i det fallet är ditt varumärke. (Maria Mingo, 2008) 

Om du som bloggare publicerar material som gör att konsumenterna blir uppmärksamma, desto mer och bättre kommer dem ihåg din blogg jämfört med andra och på så vis sker en cirkel av händelser. Du publicera material- Din läsare läser ditt inlägg - Den rekommenderar vidare - Du får nya läsare och sedan går det om i en löpande cirkel. Därför är det viktigt att göra dina läsare i detta fall uppmärksamma, låt det bli personligt, engagera dig och dina läsare. Släpp in dem i det som kallas personlig marknadsföring, skapa på så sätt en konversation och låt dem vara en del av dig, på så sätt ökar effektiviteten och läsarna. Ju fler som vet om dig och har blivit bemötta på bra sätt, desto fler kommer på så sätt att dyka upp.

Marknadsföring hör ihop i alla tre tjänster som jag använt, likaså som jag skrivit i tidigare sammanfattningar så handlar allt om att stärka sitt eget varumärke på rätt sätt.

Så sammanfattningvis är din blogg ett forum där du skriver om ditt valda ämne för att nå ut till läsare och andra människor och på så sätt stärka ditt eget varumärke, eller helt enkelt bara dela med dig till fler människor om vad du gör på fritiden. Så bortom alla skrivreger och metoder i bloggandet så finns det självklart en regel som överskrider alla andra, och det är att det skall vara roligt att driva en blogg, det skall vara roligt att blogga. Om det inte är roligt så försvinner hela syftet med att faktiskt blogga och det är det som är viktigt att veta, att alla framgångsrika bloggare har en sak gemensamt och det är att dem brinner för sitt ämne och de älskar att skriva om det. 

Källförteckning

Johansson K Tommy(2010) Så skriver du bra blogginlägg, del 3.
Tillgänglig: <http://blogg.tkj.se/skriva-blogginlagg-del-3/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-12)

Jonströmer Anna (2006) Bloggning
Tillgänglig: <http://www.docendo.se/Exempelkap/6220D_provlas.pdf> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-12)

Mingo Maria (2008) En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal
Tillgänglig: <http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:113904/FULLTEXT01.pdf> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-12)

Optimeringsguiden (2012) Lär dig vad en blogg är och vad det innebär att blogga.
Tillgänglig: <http://optimeringsguiden.com/vad-ar-en-blogg.shtml> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-12)

Wikipedia (2013) Blogg
Tillgänglig: <http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg> [Elektronisk] 
(Hämtad: 2013-12-12)

 

Kommentera

Publiceras ej