Tjänstesammanfattning
Instagram

Instagram lanserades i Oktober år 2010 av Burbn, Inc. (Wikipedia, 2013). Idag har Instagram över 100 miljoner användare över hela världen och i Sverige är vi 1,2 miljoner användare visar en undersökning av Orvesto Konsument (2013) som menar att över 12 procent av invånarna i Sverige använder sig utav Instagram. Majoriteten i Sverige är kvinnorna med 57 procent och nästan hälften av dessa kvinnor är under 25år. Målgruppen beror framförallt på att Instagram har tagit över rollen som "livsstilsblogg" berättar kommunikationskonsultet Ulf Lindholm (2013)

Instagram är en gratis fotodelningsapplikation och ett socialt nätverk. Användaren kan med Instagram ta bilder som dem sedan kan lägga på ett filter på och sedan dela med sig av bilden till olika sociala medier som bla. Facebook, Twitter och Tumblr. (Wikipedia, 2013). Till en början fanns applikationen bara till IOS i produkter som Iphone, Ipad och Ipod, men senare kom även en version för Anroid. Det som har gjort Instagram så populärt är hur simpel applikationen är att använda kring dess gränssnitt, det är enkelt och inget komplicerat alls att sprida sina valda bilder till olika sociala nätverk. Sen att man också kan göra bilderna snyggare genom olika fotoeffekter som finns tillgängliga helt gratis är också en faktor som spelat stor roll i Instagrams användning, berättar Alexander Edblom (2012).

År 2012 köptes hela Instagram upp utav Facebook för cirka en miljard us dollar, vilket gjorde att många användare blev oroliga kring att applikationen skulle förändras. Syftet med Instagram är att publicera bilder, kommentera andras bilder, gilla andras bilder och att "followa", alltså följa andra användare skriver Grafix Studio (2013). Dem berättar också om att Instagram består utav 5 knappar med olika syften, Feed-Popular-Share-News och Home. Det är i detta fall Share som är den stora faktorn som är den knapp du använder när du vill dela din valda bild.

En annan faktor som är viktig i användandet av Instagram är hashtags (#) som menas med att du taggar olika ord i din bild vilket gör att din bild syns tydligare på popularitet sidorna med de taggade orden, vilket även gör det lättare för en annan användare att hitta just dig. Detta är väldigt bra i marknadsförings syfte då den ökar företaget sökoptimering och exponering. (Mittföretag, 2013)

Att hålla en god relation till sina kunder är viktigt och med marknadsföring via Instagram får företagen en mer personlig relation till sina kunder. Detta gäller alla möjliga företag så länge dem anser att dem har rätt kundbas för att kunna marknadsföra sig via Instagram. Genom att låta kunder följa företagen på Instagram så släpps dem in i den del av företagen som dem vanligtvis inte ser, man kan dela med sig av länkar, bilder, samt ställa frågor och ha en relation. (Grafix Studio, 2013)

Mittföretag.com(2013) skriver att i marknadsförings syfte är det viktigt för dig som företag vid användning av Instagram att börja med att göra en research och hitta följare till din sida, publicera alltid RÄTT bilder, skapa egna och använd hashtags, engagera dig och ditt företag, samt andra, var personlig och viktigast av allt var kreativ. Att få kunderna att vilja ta del av ditt företag är viktigt och ju bättre bemötande dem får desto mer sprids det att ditt företag finns.

När man visar sina bilder skall dem gärna vara välfotade, gärna märkta med webbadressen till ditt företag, en logga och att hashtaga ord är bra, så att många som följer relevanta bildströmmar ser dina bilder. (Skalinformation, 2013). Oavsett vad man har för företag och vad man väljer att satsa på så kommer konkurrensen alltid vara ganska stor. När man marknadsför produkter är det viktigt att använda dem i rätt sammanhang med intressant innehåll, välgjorda bilder och mycket uppdateringar.

Så, instagram är en applikation som både är enorm för privatperson och företag. Jag tror att marknadsföringen via Instagram bland företagen kommer öka ännu mer då tjänsten fortfarande är gratis i det syftet och företagen förlorar inga pengar på att marknadsföra sig via instagram utan tjänar egentligen bara mer på att nå ut till sina kunder, gamla som nya.

Källförteckning

Edblom Alexander (2012) Vad är instagram och hur fungerar det?
Tillgänglig: <http://alexseo.se/vad-ar-instagram/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-06)

Grafix Studio (2013) Instagram - bra för PR & Marknadsföring
Tillgänglig: <http://www.grafixstudio.se/marknadsforing/instagram-bra-for-pr-marknadsforing/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-06)

Mittföretag (2013) Så marknadsför du ditt företag på Instagram
Tillgänglig: <http://sv.wikipedia.org/wiki/Instagram> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-06)

Skalinformation (2013) Så använder du Instagram i din marknadsföring
Tillgänglig: <http://skalinformation.com/sa-anvander-du-instagram-i-din-marknadsforing/> [Elektronisk] 
(Hämtad: 2013-12-06)

TKJ (2013) Instagram galet populärt bland svenskarna - 1,2 miljoner användare.
Tillgänglig: <
http://blogg.tkj.se/instagram-svenskar-12-miljoner-anvandare/> [Elektronisk] 
(Hämtad: 2013-12-06)

Wikipedia (2013) Instagram
Tillgänglig: <http://sv.wikipedia.org/wiki/Instagram> [Elektronisk]
(Hämtad: 2013-12-06)

Bilder, Facebook, Fotodelningsapp, Instagram, Marknadsföring, Publicera, Sociala nätverk,

Kommentera

Publiceras ej