LÄNK
Här
är länken till Therese inlägg

MIN REVIEW
Det skrivs i detta inlägg om ett ämne som jag själv intresserat mig för mer och mer det senaste. Pengar och youtube, hur mycket tjänar en YouTube kändis? Skriver Therese i sitt inlägg. Jag tycker det är intressant att läsa om hur dessa så kallade YouTube kändisar tjänar sina pengar och hur mycket dem faktiskt tjänar på att publicera videomaterial på YouTube. Jag tycker att hon har fått en väldigt bra översikt över hur YouTube kändisarna tjänar sina pengar, som i detta fall bygger på Youtube själva, annonser och views. Jag tycker det är en bra tanke att ha med en lista över de 5 Youtube kändisar som tjänade mest pengar, dock vart detta från år 2010, men jag tycker inte det gör något utan det ger oss som läsare en översikt kring hur mycket pengar det faktiskt kan röra sig om. Källhänvisningen är bra och det är relevanta källor till just det ämnet som hon valt.

Efter att ha läst Therese inlägg kring Youtube kändisarna och deras inkomst gick jag vidare till en sida som heter SocialBuisness där Daniel Erkstram skrivit en artikel om "Tjäna pengar på Youtube, går det?". Där skriver Daniel Erkstram (2013) om hur man kan tjäna sina pengar på youtube och det görs för och främst via reklam och views vilket Therese också skriver om i sitt inlägg. Jag anser att det är så de flesta människor får in sin inkomst, via reklam och annonser samt views och besökare. Ett annat exempel på det är bloggar, där bloggarna tjänar sina pengar på just annonser och besökare.

Att Youtube kändisarna dragit in stora summor pengar med hjälp av oss tittare(views) är egentligen väldigt konstigt för en annan att förstå, då jag själv anser att det är ett lätt sätt att tjäna stora pengar på jämfört med andra jobb som innefattar lite mer "jobb". Så egentligen tjänar dessa Youtube kändisar sina pengar på oss, på att vi klickar in och tittar på deras videos, samt att vi klickar oss vidare på deras reklam och annonser som visas. Det blir faktiskt en hel del views och på så sätt en hel del pengar.

KÄLLHÄNVISNING

SocialBuisness(2013) Tjäna pengar på Youtube, går det?
Tillgänglig: <http://www.socialbusiness.se/tjana-pengar-pa-youtube-gar-det/>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)

Inkomst, Kändisar, Socialbuisness, YouTube,

Kommentera

Publiceras ej