Bloggverktyg: 
Blogg.se

Kopplingar: 
YouTube, Instagram, Vimeo m.m

Varför:
Jag har valt att arbeta med blogg.se som mitt bloggverktyg i kursen Digitala Distributionsformer. Jag har oftast varit trogen till blogg.se då jag anser att det är ett bra bloggverktyg som innefattar bra verktyg i bloggandet. Jag känner mig trygg i funktioner och dylikt, vilket gör att jag sällan stöter på krångliga problem, därav känner jag att jag vill fortsätta använda blogg.se som mitt bloggverktyg även i denna kurs.

Jag anser att jag vill göra något bra utav det jag känner mig trygg i och dessutom innefattar blogg.se kopplingar med de flesta andra verktyg som kommer användas i kursen, bland annat. YouTube som kommer vara en stor del av mitt lärande i kursen. 

Blogg.se innefattar också snabba och smidiga hjälpmedel som bland annat en egen app till mobilen,där man lätt och smidigt kan skriva ett inlägg eller posta en bild istället för att varje gång publicera inlägg via datorn. Det är ett stort plus då man inte har datorn med sig överallt och i vissa fall behöver publicera ett inlägg snabbt, då görs det lätt via deras egna applikation.
 
Gränssnitt/Struktur:
Jag tycker att den personliga användarsidan som finns på blogg.se är smidig och har en enkel struktur, vilket gör det väldigt lätt att hitta saker och ting. Det är upplagt tydligt och på första sidan när jag loggar in kan jag välja vilken av "mina" bloggar jag vill ansluta mig till och publicera inlägg i. När jag har valt vilken blogg jag vill använda så ser jag direkt en översikt kring just den bloggen, de vill säga statistik, senaste kommentarerna och mina senaste inlägg som gjorts. 

En funktion som jag tycker är väldigt bra är tagg funktionen som används i inläggen där man kan "tagga" vilket gör det lättare för andra personer att söka på det ord man taggat och på så sätt hittar läsare och dylikt just mitt inlägg lättare.
 
Bildfunktioner och videofunktioner fungerar också väldigt bra, man kan själv välja hur stor storlek man vill ha på sina bilder när man laddar upp dem. Sedan sparas dem i ett arkiv så att man lätt och smidigt kan använda dem igen. Videofunktioner kopplas via HTML koder och där bäddar man in koderna till videon, där kan jag också välja storlek på min video.
 
Det är lätta och mjuka färger, tydliga strukturer och lätt hanterat, vilket gör att jag inte finner någon anledning personligen att byta bloggverktyg. Som jag nämnde tidigare vill jag hellre göra något bättre än bra i ett verktyg som jag känner mig trygg i.

Kommentera

Publiceras ej