TJÄNST-A
Blogga om Podcast.
(Text till ljud)

PODCAST
Denna veckan kommer ni att få läsa om bland annat, vad podcast är för något, hur det fungerar, vad det används till och hur man stärker sitt varumärke med hjälp av podcast. Jag kommer denna veckan att publicera ett inlägg per dag kring podcast och jag kommer idag börja med att förklara begreppet podcast för er och för mig själv, då det är relativt nytt för mig och jag anser att det är viktigt att ha en stadig grund med fakta kring podcast innan jag kan börja arbeta med det.
 
När jag söker på "Vad är en podcast?" får jag flera träffar på Google. Det pratas om att podcast är något nytt fastän det faktiskt har funnits på Sveriges Radio sedan år 2005, skriver Christian Gillinger(2013) i en artikel på Sveriges Radio, han beskriver tydligt vad en podcast skall innehålla för att faktiskt räknas som en podcast.
Den skall uppfylla dessa tre kriterier: den skall gå att ladda ner, (exempelvis på iTunes), den skall uppdateras regelbundet och den skall gå att prenumerera på och på så sätt vara lätt att följa.

Wikipedia(2012) förklarar podcast som ett media som är till för att publicera och i detta fall för lyssnaren att prenumerera på, till exempelvis på ljudfiler. Man kan också förklara det som något man förmedlar ut till andra där man vill berätta och förklara något. 

För att sprida en podcast görs det via RSS och på så sätt kan lyssnaren enkelt prenumerera på sin valda podcast. Hanna berättar i ett blogginlägg på Telia(2012) att möjligheterna för att skapa en egen radiokanal och sprida den kostnadsfritt över internet är jätte stor och egentligen kan vem som helst göra det, amatör som professionell. De mest populära podcastsen här i Sverige är bland annat. Sveriges radio och Filip&Fredrik.

Så sammanfattningsvis kan vi ju nu dra en slutsats på vad podcast faktiskt är.
Podcast är ett media som används till att förmedla och berätta till lyssnaren, en podcast kan laddas ner, den uppdateras ofta med nya "avsnitt" och den går att prenumerera på så att lyssnare lätt kan följa den. Och viktigast av allt, en podcast kan göras av vem som helst så länge man förmedlar något.

Nu när vi kommit fram till detta med hjälp av 3 diverse källor från Sverige Radio, Wikipedia och Telia, så kan vi nu gå vidare till nästa steg. Hur fungerar en podcast och vad används det till?
Detta kommer jag att reflektera kring i morgon.

KÄLLFÖRTECKNING

Sverigesradio (2013) Christian Gillinger: Vad är en podcast?
Tillgänglig: <http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&artikel=5503536>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-25)
 
Wikipedia (2012) Poddradio
Tillgänglig: <http://sv.wikipedia.org/wiki/Poddradio
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-25)
 
Telia (2012) Smartade vardag- Vad är en podcast?
Tillgänglig: <http://blogg.telia.se/smartarevardag/2012/01/18/vad-ar-en-podcast/>
[Elektronisk] 
(Hämtad: 2013-11-25)
Google, Podcast, Prenumerar, RSS, Sveriges radio, Telia, Tjänst, Wikipedia, iTunes,

Kommentera

Publiceras ej