TJÄNST-A
Blogga om Podcast.
(Text till ljud)

PODCAST
Det finns givetvis många olika sidor att publicera och marknadsföra sin podcast på, jag har dock inte någon större koll på vart jag kan publicera min podcast och kommer därför med hjälp av källor att berätta om vart jag kan publicera och vad jag använder för programvara för att spela upp min podcast.
 
På svampriket.se(2011) finns ett avsnitt kring publicering och syndaktion med podcast där dem berättar att det första man måste göra är att ha någonstans att lagra sina filer. Dem själva berättar att dem föredrar att använda tjänsten Libsyn, där man inte behöver göra mer än att skapa ett konto, betala och sedan börja ladda upp sin mp3-fil. Denna tjänst skrivs vara väldigt lik en blogg, där man publicerar avsnitt, laddar upp en bild att tagga sin podcast med och sedan fixar den automatiskt syndikationen åt dig och det du själv behöver lägga fokus och energi på är att jobba vidare och försöka sprida din podcast.
 
För mig känns detta program inte i min smak, då jag själv vill jobba med ett program som publicerar min podcast tydligt så att jag kan lägga största fokus på materialet och äktheten än själva publiceringen. För mig kanske detta är en önsketanke och inte något som är relevant, men jag kommer att försöka söka mig vidare för att hitta ett relevant program som hjälper mig med de faktorer jag önskar.
 
Svampriket.se (2011) skriver också om en tjänst som passar mig bättre som heter Archive.org. Detta är en gratistjänst som har utrymme till att lagra mp3-filerna. Denna tjänst är hyfsat enkel, gratis och det finns inga gränser på hur mycket du kan ladda upp. En annan tjänst som Apple (2010) själv plockar fram som den bästa tjänsten är iTunes, där man lätt och smidigt kan publicera sin podcast. Jag kommer själv efter många jämförelser att använda mig av iTunes eller Podbean som mitt publicerings verktyg, då jag anser att dem två är de som passar mig bäst. 

När man har hittat sitt publicerings verktyg och publicerat sina avsnitt så kan vi göra en podcast utav det. Innan man gör det till en podcast är det bara en samling med mp3-filer. MacWorld(2013) berättar att det enklaste sättet att publicera sin podcast på är via bla. blogg verktyg och på så sätt måste RSS flödet fungera. Dem skriver också att om du har en fullt fungerande RSS så behöver du bara publicera ditt Rss-flöde på iTunes store en gång och om du använder någon typ av blogg kan man publicera sin podcast i ett inlägg och då söker iTunes automatiskt efter nya avsnitt.

För att sammanfatta publicering och programvara kortfattat så finns det ett fleratal verktyg att använda sig utav. Det viktigaste är att använda de verktyget som man själv känner att man vill jobba med och som har fått bra respons av andra som använder det. Dessutom är det viktigt att ha ett aktivt och fungerande Rss-flöde för att kunna publicera sina nya avsnitt automatiskt och på så vis kan lyssnaren prenumerera på din podcast.

KÄLLFÖRTECKNING
 
Apple (2010) Såhär publicerar du en podcast i iTunes.
Tillgänglig: <http://support.apple.com/kb/HT3125?viewlocale=sv_SE>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)

Macworld (2013) Del 3- Gör en egen podcast
Tillgänglig: <http://macworld.idg.se/2.1038/1.498086/del-3---gor-en-egen-podcast>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)

Svampriket (2011) Podcastskolan: 3, publicering och syndikation
Tillgänglig: <http://www.svampriket.se/2011/01/podcastskolan-3-publicering-och-syndikation/>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)
Apple, Archive.org, Blogg, Libsyn, Podbean, Podcast, Rss, iTunes,

Kommentera

Publiceras ej