REFLEKTIONSDOKUMENT
Reflektion kring hur mitt arbete uppfyller mitt lärkontrakt samt mitt kursmål.


INLEDNING

Att reflektera är viktigt. Reflektion är ett vanligt verktyg som hjälper oss att få händelser och upplevelser att utvecklas till erfarenheter och på så sätt bli en del av våra kunskaper. Det kan hjälpa oss att se hur vårat tänkande förändras över tid, därför är det viktigt att kunna reflektera över saker och dylikt. (Berglund, 2013)

I kursen Digitala Distributionsformer har vi jobbat med tre olika teman. Curation, Tjänsteperspektiv och Användarperspektiv. Vi blev tilldelade att skriva ett lärkontrakt till oss själva med mål som vi ville uppnå. Reflektion och sammanfattningar har varit en stor del i vårat arbete genom hela kursen. (Digitala Distributionsformer, 2013)

I detta reflektionsdokument kommer jag att på ett relevant sätt reflektera kring mitt arbete och hur det har uppfyllt mitt lärkontrakt samt hur det har uppfyllt kursmålen i kursen. Jag kommer också att diskutera och reflektera kring mina valda källor, både på ett kritiskt och på ett reflekterande sätt. 

SYFTE

Att reflektera över hur mitt genomföra arbete uppfyller mitt skrivna lärkontrakt samt uppfyller kursmålen som är angivna i kursen. 

REFLEKTION
LÄRKONTRAKT

Jag har i kursen skrivit ett lärkontrakt med mig själv där jag plockat fram viktiga mål som jag under kursen velat sikta mot och sedan klara av att slutföra. Mitt personliga mål i mitt lärkontrakt löd följande:

"
Mitt personliga mål i kursen kommer framförallt vara att få ny kunskap kring olika distributionsformer. Jag vill med hjälp av kursen lära mig nya saker, samt testa mig fram för att i slutändan få användbar kunskap kring distributionsformer. Jag kommer via essä skrivningen huvudsaklingen fördjupa mig kring hur man kan stärka sitt varumärke via digitala distributionsformer som Blogg, Instagram och Podcast, då det är så pass vanligt att man publicerar sitt varumärke och marknadsför via dessa sociala medier och tjänster."

Det stora syftet i mitt lärkontrakt var att få ny kunskap kring hur man faktiskt kunde stärka sitt eget varumärke via sociala medier och tjänster. Det handlade också mycket om att kunna uttrycka sig på rätt sätt via tjänsterna och det är det som har varit den största utmaningen. Jag ville med hjälp av mina tjänster få en bredd på det och på så sätt välja tre tjänster som stod för olika saker, en tjänst via ljud, en via text och en via bild. Genom att använda sig utav dessa tre typer av tjänster så kunde jag utvecklas i mitt lärande kring att uttrycka sig på flera olika sätt med hjälp av tre olika tjänster.

Jag anser att jag har använt relevanta och källkritiska källor under mitt arbete med tjänsteperspektiven och jag anser att mitt arbete med att reflektera och ge feedback på diverse andras arbeten har fungerat väldigt bra och jag har lämnat trovärdig och bra feedback. Mitt essä skrivande har handlat om hur man kan stärka sitt personliga varumärke främst via bloggning, instagram och podcasting och på så sätt har jag fått lärdom av hur jag i framtiden kan stärka mitt varumärke geom dessa tjänster.

Något jag hade velat lägga mer fokus på vart tjänsten Instagram som jag anser att jag la ner mindre fokus på jämfört med de två första tjänsterna. Jag hade velat publicera mer material och hitta fler relevanta källor kring just denna tjänst.

Mitt arbete har uppfyllt de målen jag satt för mig själv i mitt lärkontrakt, jag känner personligen att jag fått med mig den kunskap och lärdom som jag i början på kursen satte som mål. Mitt skrivande kring tjänsteperspektiven och essä har uppfyllt de krav jag satte dem på i mitt lärkontrakt. Mitt lärkontrakt innehöll den typ av kunskap som jag i slutändan ville få med mig från kursen och jag tycker att jag har fått med mig det och att jag har uppfyllt de krav och mål jag satte på mig själv i kursen.

KURSMÅL

I kursguiden för kursen Digitala Distributionsformer skrivs det att målet och syftet med kursen är följande:

"Kursen har sin grund i olika perspektiv som är betydelsefulla för förståelse för distribution genom digitala verktyg och sociala media. Dessa perspektiv är tjänster och användare, där användarna kan delas in i konsumenter eller producenter eller den sammanslagning som blivit mer aktuell genom de sociala funktionerna, procumer. Syftet med dessa perspektiven är att ge studenten en överblick över olika digitala distributionsformer och olika delar som kan påverka användandet av dessa. Målet är att skapa en grund för studenten att teoretiskt förstå och tillämpa digitala distributionsformer och dess möjliga och varierade tillämpningsområden och hur olika mediaformer samverkar med distributionen." 

Genom att jag under kursens gång följt dessa mål och syften under mitt arbete så känner jag att jag uppfyllt de kraven och målen.

  • Jag har arbetat effektivt och mycket med att publicera mitt material på min blogg.

  • Jag har arbetat med tre olika tjänster för att öka bredden och få förståelse för bild, ljud och text samt att jag har postat fler än tre inlägg kring tjänsterna.

  • Jag har läst och kommenterat diverse andra klasskamraters arbeten och på så sätt lämnat feedback på bra nivå.

  • Jag har använt mig effektivt utav min curation för att uppdatera med mitt skrivna material.

  • Jag har skrivit en essä med stort fokus på det personliga varumärket och hur man kan stärka det genom sociala medier som blogg, instagram och podcast.

Kursen har innefattat de mål som jag också satte för mig själv i mitt lärkontrakt. Jag anser därför att jag under kursens gång har arbetat stabilt och med fokus på att uppfylla målen i kursen. Jag har under kursens gång försökt att göra mitt yttersta i varje moment och det finns de moment som jag lagt större fokus på jämfört med andra, men jag har ändå försökt balansera mina moment stadigt för att hela tiden göra mitt yttersta.

Kursens mål har varit bra och tydliga under kursens gång och jag anser att jag har följt med bra i hela processen och eftersom jag anser att mitt lärkontrakt löpt ihop väl med kursens mål så tycker jag personligen att min process har uppfyllt kraven på ett bra och tydligt sätt.

KÄLLOR

De källor jag har använt mig utav i mitt skrivande av mina tjänster, vid feedback och kommentarer, anser jag har varit relevanta och bra källor. Jag har försökt använda mig utav mycket vetenskapliga artiklar, dock vid flera tillfällen har det inte funnits det jag har sökt efter, så det är något jag tycker har varit mindre bra. Jag har använt mig utav källor som jag anser är relevanta och som skriver om det jag sökt i mitt arbete.

Jag hade velat ha fler vetenskapliga källor i mitt skrivande istället för de källor jag använt som är tagna ifrån exempelvis Wikipedia, då jag anser att jag hellre använder mig utav en vetenskapliga källa än att använda mig utav Wikipedia, där man egentligen inte vet vad som skrivs och vad som är sanning. Det är den typ av källa jag använt någongång i kursen som jag anser är kritisk.

Jag har under mitt skrivande försökt lägga stort fokus och intresse i att framföra mina källor på ett bra och tydligt sätt, för att läsaren skall se mina egna ord i källans ord. Jag tycker det är viktigt att kunna skapa egna meningar med hjälp av källor för på så sätt skapas ett helt nytt perspektiv och syn på den skrivna källan.

För att jämföra mina valda källor med kursguidens mål kring källor så är dem relevanta, efter att ha kommit överens om mitt lärkontrakt och dess källor så har jag kunnat arbeta på med andra källor som givit mig mycket under kursens gång. Jag anser också att jag har använt mig av korrekt hantering av mina källor enligt Harvard.

SLUTSATS

Att dra en tydlig slutsats över mitt arbete och de uppfyllna kraven i kursen är egentligen ganska enkelt.
Innehållet i mitt lärkontrakt löpte ihop tillsammans med kursens mål och på så sätt har jag under kursens gång arbetat för att nå mitt lärkontrakt och kursens mål. Ett stort mål jag hade var att ta reda på hur man kan stärka sitt personliga varumärke via olika sociala medier och digitala distributionsformer och med hjälp av mitt kontrakt till mig själv och med hjälp av kursens mål, så har jag lyckats ta reda på fakta kring hur man kan uppnå detta.

Jag har jobbat effektivt med mina valda tjänster, både via text, ljud och bild. Samt att jag under varje vecka har kommenterat och lämnat feedback till mina klasskamrater. Jag har också uppdaterat min curation ofta och samlat på mig bra och relevant fakta samt att jag har skrivit en välformad essä med fokus på hur man kan stärka sitt personliga varumärke via blogg, instagram och podcast.

Sammanfattningvis har kursens mål och mitt mål fått mig att uppnå den kunskap som jag i slutändan ville ha efter kursens gång. Jag har framförallt lärt mig att man kan marknadsföra sig själv väldigt bra via många olika sorts digitala distributionsformer och att så länge man har vilja så går allt.

REFERENSER

Berglund Aseel (2013) Vad är en reflektion?
Tillgänglig: <
https://www.ida.liu.se/~TDDD70/info/ReflektionTDDD70.pdf> [Elektronisk]
(Hämtad: 2014-01-10)

Digitala Distributionsformer (2013)
Kursguide.
Tillgänglig: <
http://media.hv.se/kurser/ddb/info/guide/> [Elektronisk]
(Hämtad: 2014-01-10)

Walter Evelina (2013) Studieblogg.
Tillgänglig: <
http://evelinaddb.blogg.se/ > [Elektronisk]
(Hämtad: 2014-01-10)

 


 

Blogg, Digitala Distributionsformer, Högskolan Väst, Instagram, Podcast, Reflektion,

Kommentera

Publiceras ej