LÄNK
HÄR är länken till Boimy Phans inlägg om Twitters fördelar respektive nackdelar.

MIN REVIEW

Jag tycker ditt inlägg med Twitter och dess för och nackdelar är väldigt intressant. Du tar upp bra och tydlig fakta och du refererar till källor i din text, dock saknar jag källhänvisning så att jag som läsare kan komma vidare in på dina källor via länkar och dylikt. Du tar upp många viktiga faktorer och jag tycker det hade varit intressant att läsa lite kring vad du själv tycker att Twitter har för fördelar och nackdelar och sedan jämföra dina åsikter med källorna.

Jag har läst en artikel kring Twitter och kommunikation av Alireza Shamsparto(2011) där hon skriver att syftet med Twitter är att sprida information och ta del av information av andra. Man har som tidigare nämnt endast 140 tecken på sig att sprida sin sagda information som man vill publicera, vilket många kan anse som svårt och som i detta fall en nackdel. En fördel som däremot plockas fram i artikeln är att interaktionen mellan människorna på Twitter grundar sig i principen av att följa andra användare och fördelen i det hela är då att man håller sig lätt uppdaterad med de senaste nyheterna och nyligen publicerade inlägg av dina Twitter "vänner".

Jag personligen anser att en fördel är att de senaste inläggen publiceras högst upp i kronologisk ordning medans de äldre inläggen succesivt åker längre ner på sidan på ens egen profil och på den man följers profil. Även att man kan "följa" varandra är en positiv faktor, vilket gör det lätt för mig att tydligt se när den jag följer har lagt upp och publicerat något nytt. Detta är ju något som de flesta sociala nätverk har, en "follow" knapp med syfte på att man lätt och enkelt skall kunna ta del av den senaste informationen/bilden som publicerats.

KÄLLHÄNVISNING

Shamsparto Alireza (2011) Twitter och nyhetsrapportering – En studie om Twitters roll för journalism och kommunikation
Tillgänglig: [Elektronisk, PDF]
Södertörns Högskola.
(Hämtad: 2013-12-05)

Review, YouTube,

Kommentera

Publiceras ej