TJÄNST-A
Blogga om Podcast.
(Text till ljud)

PODCAST
Nu när vi förstått vad Podcast är, hur det fungerar och vad det används till så kan vi gå vidare till en av det viktigaste faktorerna för mig, Hur man gör en egen Podcast? Vad är viktigt att tänka på? Eftersom jag kommer använda mig utav Podcast som en av mina tjänster, så kommer det vara nyttigt för mig att få lite fakta kring hur man gör sin egen Podcast och hur man lyckas med den.

Joacim Melin som är grundare och redaktör för hemsidan Mac Pro (2013) skriver i ett avsnitt om hur man gör en podcast med sin Mac. Han berättar att med hjälp av en Mac, en mjukvara, en mikrofon och lite trixande kan man vara igång med en egen podcast på bara några timmar. Han avslutar meningen med "Ja, så enkelt är det faktiskt, åtminstonde i teorin". Jag själv anser att det egentligen krävs lite mer arbete, för först och främst måste man komma i underfund med VAD man vill förmedla i sin Podcast, vilket ämne och vad man har för förväntningar på sig själv. Visserligen kanske det är lätt med själva produktionen och redigering av en podcast, men att tydliggöra för sig själv om vilket ämne man vill framföra är destomer krävande och viktigare.

Joacim Melin (2013) berättar också att det viktigaste i att göra en podcast är att den känns äkta. Det är enkelt att skriva och gömma sig bakom text jämfört med att spela in tal i en mikrofon som andra människor kan lyssna och analysera. Han berättar också att det tar ett tag för sig självt att känna sig bekväm i att "höra" sig själv. Det är dessutom viktigt att tänka på att verkligen exprimentera sina inspelningar, testa dig fram och spela in det du vill spela in och tala om för dig själv om att du tycker det är kul och inte för att du skall tillfredställa någon annans krav eller önskemål.

På Wiki har Robin Larsson(2013) en egen sida där han skriver om Podcast och hur man gör en. Han skriver en del om programformat som jag tyckte vart väldigt bra strukturerad och jag kände att det vart dem punkter jag själv ville ha svar på. Han skriver att när det gäller att hitta ett bra programformat så finns det några bra frågor att ställa till sig själv.

  • Hur långa skall mina avsnitt vara?
  • Hur ofta kommer jag göra nya avsnitt?
  • Skall det vara ett prat program?
  • Skall jag spela någon musik?

Dessa frågor kommer jag att gå djupare in i under min planering av min egen podcast. Jag kommer att arbeta med en process där jag kommer tydliggöra alla tankar i en tankekarta som jag sedan kommer att redigera via att sortera ut de saker som inte känns relevanta och sedan använda mig utav de saker jag känner att jag vill använda mig utav. Att skapa en podcast via program och dylikt känns för mig som en lite enklare utmaning, för mig är den stora utmaningen att skriva ner det jag vill framföra på mina podcasts på ett tydligt och bra sätt.

Jag själv är ägare av en Acer dator och kommer därför inte använda mig utav en Mac. Dock kommer det inte ställa till några problem för mig då beskrivningarna på hur man gör en egen podcast riktar sig till andra datorer också och det viktiga är programvaran jag kommer att använda mig utav. En mikrofon och redigeringsprogram finns i de flesta datorer och i morgon kommer jag skriva ett inlägg kring VART jag publicerar min podcast och VAD man använder för programvara när man vill lyssna på podcast.

KÄLLFÖRTECKNING

Larsson Robin (2013) Podcast- så gör du en egen.
Tillgänglig: <http://robinlarsson.wikispaces.com/Podcast+-+S%C3%A5+g%C3%B6r+du+en+egen>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)

Mac Pro (2013) Så gör du en egen podcast med din Mac.
Tillgänglig: <http://www.macpro.se/2013/08/sa-gor-du-en-egen-podcast-med-din-mac/>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-27)

Förmedla, Podcast, Tankar, Ämne, Åsikter,

Kommentera

Publiceras ej