Jag skall kommentera Therese Szantos essäutkast ni hittar essän HÄR och Thereses blogg HÄR.
 
HUR FUNGERAR DET ATT TJÄNA PENGAR VIA YOUTUBE?
I sin helhet så har du ett bra essäutkast, jag tycker att du tar upp de viktiga delarna som skall finnas med i en essä samtidigt som du får ämnet att flyta på bra i en tråd i hela essän. 

Abstrakten hade kunnat innehålla någon typ av källa för att verkligen tydliggöra faktan kring din essä och några fler underrubriken i själva fakta delen hade varit ett plus, då det lätt blir mycket text på samma gång, men med underrubriker så bryts det av lite.

I en del skriver du om att det finns olika typer av kanaler på Youtube, de finns de som underhåller, de som ger kunskap och dylikt. I denna del hade du kunnat utöka det lite och ge några exempel på kanaler som har dessa funktioner. Jag hittade en källa som har skritivt om exempelvis Sveriges populäraste kanaler. Mojang/Minecraft är ett exempel på en kanal som är populär och som ger kunskap, medans Swedish house mafia är en kanal som är populär och ger underhållning i form av musik. Ju fler exempel desto mer trevligt blir det att läsa samt mer trovärdigt.(Sundén, 2012)
 
Diskussionsdelen är jätte bra och slutsatsen likaså, jag gillar att du fått med det viktiga i slutsatsen och att den är kort och rak, precis som en slutsats skall vara. Dessutom avslutar du snyggt i din slutsats vilket gör att det får en bra ihopkoppling med inledningen kring ämnet. Bra källhänvisningar, de är varierande källor, vilket ger mig som läsare större trovärdighet till din essä och du tar upp bra exempel vilket också ger mig som läsare större inblick i att det faktiskt finns dem som "tjänar pengar via youtube".

Jag tycker också att du har plockat fram bra tips, speciellt den delen med nyckelord då det är ett stort hjälpmedel i många fall idag. Likadant när det gäller marknadsföring via ex. Instagram, då använder hashtags också så kallade nyckeord för att få ökad sökning. (Deepedition DigitalPR, 2013)

Sen tänte jag på det kring rubriken, när man läser den känns den lite svårt formulerad. Jag förstår ju helt klart vinkeln och den speglar ju verkligen ditt valda ämne, dessutom står den skriven som en fråga och det är ju positivt. Dock hade man kanske kunnat röra om lite i rubriken, kanske testa med något som ex. Hur tjänar man egentligen pengar via youtube? eller Hur tjänas pengar via youtube?.

Fyll bara på med ännu mer så kommer den bli jätte bra, för som jag nämnde tidigare så har du en välskriven essä och en bra tråd i ditt utkast, det saknas dock bara några få justeringar och lite mer trovärdiga källor på vissa stycken. 
 
REFERENSER

Deepedition DigitalPR (2013) Vad är en #hashtag och hur ska du använda den?
Tillgänglig: <http://digitalpr.se/2013/06/17/vad-ar-en-hashtag/>
[Elektronisk] (Hämtad: 2014-01-01)

Sundén Simon (2012) Sveriges 50 största youtube kanaler.
Tillgänglig: <http://www.joinsimon.se/sveriges-50-storsta-youtube-kanaler/>
[Blogg] (Hämtad: 2014-01-01)

Kommentera

Publiceras ej