TJÄNST-A
Blogga om Podcast.
(Text till ljud)

PODCAST
Igår kom vi fram till vad en Podcast faktiskt är och jag ser mig själv nu relativt trygg i den förklaring vi kom fram till. Så, idag tänkte jag förklara lite mer djupgående med hjälp av relevanta källor kring hur en podcast fungerar och vad man faktiskt använder den till.

En podcast fungerar som ett radioprogram som man kan ladda ner från Internet. På TKJ(2012) skrivs det i en artikel att Podcast rent tekniskt inte är något komplicerat, då det är ett enkelt radioprogram som lätt och smidigt laddas ner till din dator, smartphone, surfplatta eller annan enhet. Det berättas också att Podcast fungerar som när man följer bloggar och andra tjänster i en Rss-läsare som bla. Google Reader, fast i detta fall har en podcast spelare som automatiskt kan meddela dig när det nya avsnitten av din favorit podcast kommit och på så sätt kan du ladda ner dem och sedan lyssna på dem.
 
Det finns olika verktyg att använda vid nedladdning och olika sätt att lyssna på Podcast. Man kan om man vill besöka Podcastens hemsida, om den har någon och sedan lyssna på de uppdaterade avsnitten via hemsidan. Men det allra vanligaste och största alternativet är att ladda ner avsnitten till sin enhet och då behöver man en applikation för att kunna göra det. TKJ(2012) skriver i sin artikel att allra störst bland applikationerna/verktygen kring nedladdning av Podcast är Appels iTunes. iTunes innehåller ett omfattande register över olika Podcast program och innefattar många olika språk för att många användare från olika länder skall kunna använda det. Viktor Bijlenga(2012) skriver i sin blogg om en process kring hur man gör för att lyssna på en Podcast. Först börjar man att koppla upp sig via ett program eller en app, sedan väljer man vad man vill lyssna på, sedan prenumererar man och på så sätt får man nya avsnitt löpande och uppdaterande.

Syftet med användningen av en podcast är att prenumerera på podcasten för att kunna ta del av uppdaterade avsnitt och på så sätt kunna ta del av åsikter, berättande och tankar kring olika ämnen. Podcast kan handla om nästan vad som helst, en del handlar om kärlek och relationer medans andra handlar om resor och äventyr. Genom att använda Podcast i exempelvis sin smartphone gör att man som lyssnare kan befinna sig vart som helst och man kan då lyssna på Podcasten i bilen, på bussen eller i mataffären.

Så, hur fungerar egentligen en Podcast och vad använder vi en Podcast till?
Jo, det fungerar som ett radioprogram som uppdateras med olika avsnitt och som vi lyssnare laddar ner från Internet på våra enheter via exempelvis iTunes. Vi använder den till att lyssna på bland annat åsikter, berättande, tankar, äventyr och upplevelser, och det gör vi genom att prenumerera och följa den via RSS så att vi lätt kan bli uppdaterade med nya avsnitt vart vi än befinner oss. Lite av denna förklaring gick vi igenom igår då det hörde till ämnet kring vad en podcast är för något, dock känner jag att jag nu fått en djupare förklaring kring hur den fungerar och vad man använder den till. 

Jag kommer nästa vecka att börja arbeta med Podcast och jag har ännu inte bestämt mig VART jag kommer att ladda upp mina egen gjoda podcast och jag vet dessutom inte ännu hur jag skall gå tillväga när jag gör mina Podcast. Så i morgon skall jag lyfta fram olika tips på hur man gör en egen Podcast.

KÄLLFÖRTECKNING
 
Bijlenga Viktor (2012) Vad är en podcast? Hur lyssnar man på Podcast?
Tillgänglig: <http://viktorbijlenga.se/vad-ar-en-podcast/>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-26)

TKJ Sveriges största IT blogg (2012) Podradio- Allt du behöver veta om podcast
Tillgänglig: <http://blogg.tkj.se/podradio/>
[Elektronisk]
(Hämtad: 2013-11-26)

 
Dator, Podcast, Prenumerera, Rss, Smartphone, Surfplatta, Uppdatera, iTunes,

Kommentera

Publiceras ej